X
تبلیغات
نگــارگر - نقاشی مینیاتور

دوستان عزیزم توضیحات ذیل مبتنی به تجارب و آزمون و خطاهای من در طی مدت چند سالی است که نقاشی مینیاتور کار میکنم امیدوارم با این گونه مقاله ها بتوانم راهنمایی برای علاقه مندان به هنر نگارگری باشم .

منتظر نظرات و پیشنهادات و کمک  شما دوستان  در این زمینه  هستم .

بحث شماره یک ابر مینیاتوری :

 

اجزاء و اشکال گوناگون مورد استفاده در یک اثر نگارگری : ( توضیح اینکه اشکال و نگاره های دیگری نیز غیر از آنچه در زیر می خوانید وجود دارند که  شما عزیزان کمک کنید مقاله و بحثمان تکمیل شود )

 

1-     اشکال طبیعی : مانند ابر مینیاتوری و پوششهای مختلف گیاهی ، باد و آتش و خاک و صخره و..

2-     نگاره های مختلف با هیبت حیوانات ( حیوانات موجود و یا تخیلی )

3-     اشکال و نگاره های مصنوعی ( اجسام ) : مانند طرح پارچه ، کوزه ، کتب و ..

4-     نگاره هایی با هیبت انسان : انسانهای ماورایی با بالهای فرشته گون ، فرشته ها، و انسانهای زمینی

5-     نگاره هایی با چهره شیاطین  و موجودات تخیلی خبیث

 

که تمامی موارد مذکوردر  بالا خود نشان دهنده ذات یا صفاتی  است که نگارگر مد نظر دارد .

 

« ابر مینیاتوری »   :

در خصوص ابر مینیاتوری باید بگویم که ابرها در نگارگری از اهمیت فوق العاده ای برخوردارهستند ،  که در مکانهای مختلفی از یک اثر بنا به نیاز مورد استفاده قرار می گیرند ، البته جانمایی این ابر ها در یک اثر از قانون خاصی تبعیت نمی کند و به موجب  منظوری که نگارگر در ذهن خود دارد  و می خواهد آن را به بیننده القا نماید ، می تواند در جاهای مختلفی وجود داشته باشد و استقرار یابد  .

شکل ابر ها معمولا از اصل بسیار حائز اهمیتی درمینیاتور پیروی می کند و آن اصل مهم قوس حلزونی است .

همانطور که از نامش پیداست قوس حلزونی ، قوسی است که از یک نقطه در مرکز دایره یا بیضی شروع می شود و خطی حول آن نقطه کشیده می شود  که این خط به شعاعهای در حال افزایش  دور آن می چرخد .

در حالت کلی تر یک اثر از یک رشته حرکت و جهت برخوردار است که هدف نگارگر را بیان می کند و در نهایت این حرکات موجب خواهد شد که نگاه بیننده به جایی معطوف گردد که نگارگر مد نظرش می باشد این موضوع اهمیت قوس حلزونی را نشان می دهد . 

 

اشکال ابر ها گونه های مختلفی دارد : ابر های در حال سکون و ابر های در حال حرکت .

      ابر های در حال سکون :     معمولا بر روی یک قوس دایره مانند طراحی می کنند که از مجموع این ابر ها در کنار یکدیگر و تداخل هایی که وجود دارد مجموعه های ابر مینیاتوری حاصل می شود  .

      ابر های در حال حرکت :    بر روی قوس بیضی شکل طراحی می کنند که در نهایت نشان دهنده باد و یا تلاطمی است که در محیط وجود دارد . که پیرو نگاه نگارگر و منظور او در بیان موضوع اثر، مورد استفاده قرار می گیرد .انتهای ابر ها و جایی که ابر ها حالت محو شدن به خود میگیرند را نیز به صورت دنباله دار و با منحنی های بلند تر نمایش می دهند .

در تمام این طرح هایی که ذکر شد سعی و تلاش نگارگر این است که ظرافت کار حفظ شود  و با کارکردن روی ابر ها که به دو روش امکان پذیر است کار را پخته و طبیعی نمایش دهند .

 

یک روش پرداز زدن های بی شمار روی ابر مینیاتوری است و روش دیگر استفاده از لکه رنگ  . و  یا  استفاد ه از هر دو کار

هر دو روش یعنی هم پرداز زدن و هم لکه رنگ در این مرحله کار را می تواند زیبا کند و جلوه ای آسمانی به آن دهد و عمق و ژرفای خلقت خداوند را  آنگونه که باید و شاید نشان دهد .

 البته به نظر من لکه رنگ اگر دقیق و حساب شده کار شود حالت ابر را طبیعی تر و ملموس تر می نماید . منظورم از دقیق و حساب شده  مقدار غلظت رنگ و استفاده از رنگ های هماهنگ است . که همگی در ساخت یک اثر خوب موثر است . این مورد نیاز به تجربه و آزمون و خطاها و تمرین بسیار دارد. نگارگر طی مرور زمان  می تواند لکه رنگی در جای درست خود بگذارد که تجسم آنچه او در ذهن پرورش می دهد را کاملا بروز بدهد .توضیحات  و دقایق بسیاری  در این زمینه وجود دارد که بخشی از آن  به حس درونی و ذاتی هنرمند و بخشی دیگر به تجربه او بستگی دارد .
مبحث های دیگر را در  در آینده ادامه خواهیم داد .


این بحث را شما دوستان عزیزم  تکمیل کنید  ...


ادامه مطالب را در نوشته های ماههای فروردین و اردیبهشت و خرداد مشاهده فرمایید .

 

+ نوشته شده در پنجشنبه سیزدهم اسفند 1388ساعت 12:21 توسط امیر رضا فقیهی |